INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W dniu 30.11.2015 r. w siedzibie Ministerstwa Finansów odbyła się kolejna konferencja przedstawicieli władz celnych z przedsiębiorcami z cyklu „Służba Celna dla Biznesu 2015+”, której głównymi tematami były:
Nowy Unijny Kodeks Celny, według przekazanych informacji ma wejść w życie z dniem 1.05.2016 r., o ile wcześniej będą przyjęte i wprowadzone akty delegowane i wykonawcze. Nowy Unijny Kodeks Celny zakłada pełne przejście na formę elektroniczną wymiany i przekazywania danych (deklaracje, zgłoszenia celne, decyzje itp. pomiędzy organami celnymi oraz między przedsiębiorcą a cłem). Oczywiście kodeks przewiduje okres przejściowy, pełne wprowadzenie wersji elektronicznych ma nastąpić do 1.12.2020 r.
Zagadnieniem istotnym dla przedsiębiorców, w tym również dla firm transportowych jest sprawa pozwoleń np. procedury uproszczone, status AEO. Pozwolenia wydane do dnia 1.01.2016 r. bazujące na dzisiejszych wymogach będą zachowane, jednakże w ciągu 3 lat nastąpi ich ponowna ocena pod względem zgodności z nowymi przepisami.
Polskie władze celne gościły przedstawicieli administracji celnej Federacji Rosyjskiej, którzy wzięli udział w drugiej części spotkania. Goście powiadomili stronę polską o planowanym wejściu w życie Kodeksu Celnego Euroazjatyckiej Unii Celnej, który pierwotnie miał nastąpić 1.01.2016 r., ale już wiadomo, że nie uda się tego dokonać. Jest możliwe, że nastąpi to, podobnie jak w UE 1.05.2016 r.
Sprawa niezwykle istotna dla polskich firm – funkcjonowanie Konwencji TIR na obszarze Federacji Rosyjskiej. Jak poinformowali przedstawiciele rosyjskiego cła zostało zawarte porozumienie pomiędzy stowarzyszeniem ASMAP a służbą celną, a Konwencja TIR funkcjonuje poprawnie. Opracowany jest oficjalny dokument wskazujący 39 rosyjskich przejść granicznych, gdzie mają być akceptowane karnety TIR (obecnie są wskazane 34 przejścia). Po jego analizie i rejestracji będzie podany do wiadomości. Po jego opublikowaniu ZMPD niezwłocznie zamieści na swoim portalu pełen wykaz przejść granicznych dla transportów TIR.
Przedstawiciel ZMPD poruszył niezwykle ważny temat dotyczący tranzytu przez Rosję towarów objętych embargiem a przeznaczonych do innego kraju. Strona rosyjska potwierdziła, że takie transporty mogą przemieszczać się po wyznaczonej przez cło FR trasie oraz podlegają bardzo szczegółowej i kilkukrotnej kontroli, oczywiście na koszt przewoźnika. Strona rosyjska tłumaczy to faktem, że wg. ich danych wiele transportów z takimi towarami nie dojeżdża do kraju przeznaczenia.
Drugim niezwykle ważnym problemem są konfiskaty pojazdów przewoźnika przez władze białoruskie, jeśli podczas wcześniejszego transportu przewożony towar został oclony na Białorusi, a następnie zawieziony do odbiorcy w Rosji. Przedstawiciel cła rosyjskiego potwierdził, że taka procedura jest zabroniona. Zasadą jest, że towar musi być odprawiony w kraju rejestracji odbiorcy tj. jeśli towar jedzie do Rosji to w urzędzie celnym w FR. Taka zasada ma obowiązywać do 2020 r.
Więcej informacji nt. tej konferencji można znaleźć TUTAJ.
Komunikat z dnia 7.12.2015 r.
Opracowanie: ZMPD/DTIR/AR
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.