ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

TIR
2019-10-18

Twardy Brexit - informacje dla przewoźników



SEKCJA

Zbliżający się termin wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej powoduje niepokój związany z ewentualnymi zmianami w wymogach wobec polskich przewoźników wykonujących przewozy do tego państwa.


Poniżej przekazujemy zebrane informacje, które zawierają zmiany, jakie nastąpią w przypadku wyjścia Wielkiej Brytanii z UE bez umowy. W zakresie transportu wymogi te będą przede wszystkim wynikały z przepisów krajowych przyjętych przez Wielką Brytanię.  Nadal prawdopodobny scenariusz "no-deal” oznacza, że większość norm  znajdzie swoje zastosowanie w przepisach wewnętrznych. Dla Unii Europejskiej Wielka Brytania będzie państwem trzecim, takim jak np. Białoruś czy Kazachstan.
Przygotowane przez stronę brytyjską informacje dotyczące tych wymogów można znaleźć tutaj.

Uprawnienia do wykonywania przewozów
Aby wykonywać przewozy bilateralne z/do Wielkiej Brytanii polski przewoźnik, tak jak do tej pory,  dysponujący pojazdami powyżej 3,5 t dmc będzie musiał posiadać w pojeździe wypis z licencji wspólnotowej.  Ten dokument będzie również uprawniał do wykonywania przewozów z/do UE do/z Wielkiej Brytanii i w tranzycie przez to państwo.
Władze brytyjskie zastrzegają również, że przewoźnicy z UE, tj. również z Polski, będą mogli wykonywać przewozy kabotażowe stosownie do obecnie obowiązujących limitów w UE.
W przypadku przewozów z/do krajów trzecich poza UE do/z Wielkiej Brytanii będą honorowane zezwolenia EKMT lub będzie można wykonywać takie przewozy bez zezwoleń (tak jak do tej pory). Należy mieć na względzie, że te rozwiązania są rozwiązaniami tymczasowymi i administracje będą je korygowały w zależności od zaistniałych relacji i warunków.

Prawo jazdy
Kierowcy dysponujący prawem jazdy wydanym w Polsce (lub w UE) nadal będą mogli wykonywać przewozy na terytorium Wielkiej Brytanii.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu
Pojazd wjeżdżający do Wielkiej Brytanii będzie musiał mieć ważną zieloną kartę (również w Wielkiej Brytanii) lub polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej właściciela pojazdu ważną na terytorium Wielkiej Brytanii.

Paszporty
Wielka Brytania nie planuje wprowadzenia wiz dla obywateli polskich. Należy spodziewać się, że od kierowców z obywatelstwem polskim brytyjskie służby graniczne, w celu potwierdzenia tożsamości, mogą żądać okazania paszportu. Zalecane jest posiadanie paszportu z co najmniej półrocznym okresem ważności.

Ubezpieczenie zdrowotne
Rząd brytyjski zaleca wjeżdżającym obcokrajowcom wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia medycznego. Jeśli wystąpi potrzeba skorzystania z placówki medycznej, nawet w przypadku nagłym i zagrożenia życia, wówczas takie usługi będą płatne i nie będą objęte Europejską Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (honorowaną w UE).

Inne dokumenty
Zmienią się zasady przewozu różnych towarów.  Przewoźnicy będą potrzebowali od eksportera towarów nowych dokumentów niezbędnych do odpraw celnych. Przewóz żywych zwierząt odbywać się będzie tylko przez wybrane przejścia graniczne. Tym samym rygorom będą podlegały przewozy pewnych produktów zwierzęcych i roślinnych spoza UE do Wielkiej Brytanii.

Przewóz zwierząt lub produktów zwierzęcych z Wielkiej Brytanii do Unii Europejskiej będzie wymagał przekazania przewoźnikowi przez nadawcę świadectwa wywozowego zdrowia (EHC).  Natomiast przewóz większości produktów zwierzęcych i roślinnych w drugim kierunku (UE-Anglia) będzie odbywał się bez spełnienia dodatkowych wymogów dokumentacyjnych w zakresie bezpieczeństwa (dokumenty UE będą akceptowane).

Więcej informacji można znaleźć na poniższych stronach internetowych:
Wymogi odnośnie przemieszczania zagrożonych lub chronionych gatunków zwierząt lub roślin
Import i eksport roślin i produktów roślinnych
Brytyjskie punkty kontroli granicznej 
Brytyjskie wyznaczone miejsca wprowadzenia (DPE)
Pierwsze miejsce przybycia (PoFA) roślin i produktów roślinnych pochodzących spoza UE

Strona brytyjska zaleca przewoźnikowi, aby nie rozpoczynał przewozu  produktów zwierzęcych, roślinnych i innych produktów kontrolowanych,  dopóki nie upewni się, że:
- importer lub eksporter sprawdził trasę, którą zamierza jechać,
- urząd kontroli granicznej, przez który chce przejechać, ma uprawnienia do odprawy towarów wwożonych/wywożonych do/z Wielkiej Brytanii.

Dokumenty dotyczące bezpieczeństwa pojazdu
Nie zmieniają się wymogi dotyczące zapobiegania nielegalnej imigracji i bezpieczeństwa. Przewoźnik i kierowca są i będą zobowiązani do zabezpieczania pojazdów wjeżdżających do Wielkiej Brytanii w celu ograniczenia ryzyka pojawienia się przestępstwa.  Służby brytyjskie będą wymagały wdrożenia przez firmę i przestrzegania norm Wewnętrznego Systemu Zapobiegania Nielegalnej Imigracji. W przypadku nie zastosowania się do tych wymogów, w razie wykrycia nielegalnych imigrantów przewoźnik może być ukarany kwotą do 2 tys. funtów, a kierowca do 600 funtów za każdą wwiezioną osobę (kwoty te mogą zostać zwiększone). Aby uniknąć  kary przewoźnik musi udokumentować, że kierowca otrzymał pisemne instrukcje, zastosował urządzenia chroniące ładunek i pojazd, przeprowadził szkolenia kierowców, a kierowcy wypełniają listy kontrolne i egzekwuje się od nich przestrzegania instrukcji.  Kierowcy zobowiązani są do stosowania urządzeń zabezpieczających pojazdy po załadunku, kontroli urządzeń i pojazdu na każdym postoju i przed wjazdem do Wielkiej Brytanii oraz wypełniania listy kontrolnej.
Więcej informacji na temat bezpiecznych przejazdów znajduje się tutaj.


PROCEDURY CELNE

Brytyjski i unijny numer EORI
Posiadanie numeru EORI jest konieczne do handlu towarami do/z Wielkiej Brytanii oraz w przypadku ubiegania się o pozwolenie na stosowanie uproszczonych procedur celnych.

Przewoźnicy lub ich przedstawiciele w celu przedłożenia deklaracji skróconych wwozu (Entry Summary Declarations, tj. Safety & Security Declarations, które dla importu do Wielkiej Brytanii nie będą wymagane przez przynajmniej sześć miesięcy od 31 października 2019 r.) nie muszą posiadać brytyjskiego numeru EORI.

Podczas korzystania z procedury T, brytyjski numer EORI musi posiadać główny zobowiązany, który wystawia przewoźnikowi dokument tranzytowy T1/T2 lub sam przewoźnik, jeśli samodzielnie dokonuje tych zgłoszeń.

Transporty TIR w Wielkiej Brytanii aktualnie będą oparte wyłącznie na dokumentacji papierowej. Polskie firmy transportowe stosujące system TIR nie muszą posiadać brytyjskiego numeru EORI. Jednak w przyszłości, gdy wymagane będzie złożenie skróconych deklaracji wwozu, przewoźnik TIR będzie musiał pozyskać brytyjski numer EORI, ale tylko wtedy, gdy samodzielnie będzie dokonywał zgłoszenia.

Wszyscy przewoźnicy korzystający dotychczas z procedury TIR posiadają już unijny numer EORI. Po przybyciu na granicę i wprowadzeniu towaru na obszar celny UE niezbędne będzie zgłoszenie transportu TIR do NCTS i przedstawienie numeru EORI nadanego przez unijną administrację celną. Tu zasady postępowania pozostają bez zmian.
 

Odpowiedzialność podczas przewozu towarów do/z Wielkiej Brytanii
Obowiązkiem nadawcy jest dokonanie zgłoszeń celnych i dostarczenie odpowiedniej dokumentacji przewoźnikowi i kierowcy. Może tego dokonać bezpośrednio lub za pośrednictwem agencji.

Podczas gdy odpowiedzialność za formalności związane z odprawą celną spoczywa na zleceniodawcy, to firma transportowa musi upewnić się, że kierowca otrzyma całą niezbędną dokumentację celną i inne dokumenty, aby można było je przewozić w pojeździe w czasie podróży.

Przewoźnik musi poinformować kierowcę, jakie dokumenty będą musiały zostać przedstawione we wszystkich kluczowych punktach tranzytowych (urzędy celne, kontrole drogowe przed wyjazdem w celu wykazania gotowości na granicy, w portach lub terminalach kolejowych). Aby zapewnić sprawny przewóz, kierowca musi dokładnie wiedzieć, jakie dokumenty będą potrzebne, gdzie, kiedy i jak zostaną przedstawione i sprawdzone.

 

Przewóz towarów z Wielkiej Brytanii do Unii Europejskiej

Przed opuszczeniem Wielkiej Brytanii
Brytyjski eksporter jest zobowiązany do ukończenia krajowej celnej procedury eksportowej (będzie to np. łączona deklaracja celna zawierająca dane bezpieczeństwa). Kierowca  zaś musi przedstawić towary  w brytyjskim urzędzie celnym. Dopiero wtedy eksporter otrzyma zgodę na dalsze czynności, a kierowca będzie mógł przewieźć towary do brytyjskiego portu lub terminalu wyjścia. Nie jest konieczne, aby kierowca dysponował dowodem brytyjskiej dokumentacji wywozowej, chociaż będzie zobowiązany do posiadania innych dokumentów wyszczególnionych w dalszej części tego dokumentu.

Dokumenty dla władz granicznych UE
Obowiązkiem eksportera z Wielkiej Brytanii (lub jego agenta celnego) jest przekazanie kierowcy wszystkich niezbędnych numerów referencyjnych lub dokumentacji od zleceniodawcy, aby spełnić wymagania importowe kraju UE, do którego wjeżdża towar.

Może się zdarzyć, że przed wywozem przesyłki z Wielkiej Brytanii wymagane będą procedury zgłoszenia wstępnego i odprawy celnej.

Przedsiębiorca eksportujący towary z Wielkiej Brytanii musi uzgodnić z importerem towarów do UE, jakie procedury i dokumentacja będą potrzebne, aby eksportować towary z Wielkiej Brytanii do UE. Eksporter i importer muszą zapewnić spełnienie koniecznych wymogów i formalności i przekazać pełne i jasne instrukcje przewoźnikowi i kierowcy.

Możliwe będzie zastosowanie następujących procedur:

Transport towarów do UE na podstawie Wspólnej Procedury Tranzytowej T1/T2 
Jeśli przedsiębiorca potwierdzi, że towary przemieszczają się na podstawie ww. konwencji, kierowca musi:
1. Otrzymać tranzytowy dokument towarzyszący od przedsiębiorcy i zostać poinformowany przez przedsiębiorcę, że towar został zwolniony w ramach procedury tranzytu oraz że może zostać przetransportowany do miejsca wyjazdu z Wielkiej Brytanii lub:
2. Otrzymać numer referencyjny LRN. W takim przypadku kierowca musi przedstawić towar brytyjskim władzom celnym w wyznaczonym brytyjskim urzędzie wyjścia. Po zwolnieniu towaru do procedury, kierowca otrzyma tranzytowy dokument towarzyszący.
Przewoźnik musi na bieżąco informować kierowcę o statusie tranzytowego dokumentu towarzyszącego.
Przypominamy: ZMPD ma w swojej ofercie usługę dokonywania zgłoszeń T1/T2.

Transport towarów do UE w ramach procedury TIR
Jeżeli przedsiębiorca zleca przewóz towarów na podstawie konwencji TIR, pojazd przewożący towary musi posiadać świadectwo dopuszczenia pojazdu drogowego do transportu towarów pod zamknięciem celnym.
Przewoźnik musi:
» przekazać kierowcy karnet TIR,
» zadbać o zgłoszenie tranzytu do unijnego systemu tranzytowego NCTS (np. korzystając z darmowej aplikacji TIR-EPD oferowanej przez ZMPD) i przekazać kierowcy numery referencyjne potrzebne do przedstawienia towarów władzom celnym UE,
» przeszkolić kierowcę, jak przyjmować i przedstawiać towary i karnet TIR brytyjskim służbom granicznym w brytyjskim urzędzie wyjścia.

Transport towarów do UE w ramach procedury ATA
Karnety ATA to międzynarodowe dokumenty celne, które są wykorzystywane do czasowego wywozu lub importu towarów.
Jeśli przedsiębiorca potwierdzi, że towary przemieszczają się na podstawie konwencji ATA, kierowca musi:
» uzyskać od przedsiębiorcy karnet ATA
» przedstawić towar i karnet ATA brytyjskim władzom celnym w wyznaczonym urzędzie wyjścia zgodnie z instrukcjami zlecającego, jego agenta lub firmy logistycznej.
 

Transport wyrobów akcyzowych z Wielkiej Brytanii
Wyroby akcyzowe to alkohol, tytoń, produkty energetyczne.
Jeżeli towary podlegają podatkowi akcyzowemu, oprócz innych dokumentów handlowych kierowca musi otrzymać od przedsiębiorcy jeden z następujących dokumentów:
» kopię elektronicznego dokumentu administracyjnego (eAD)
» dokumentację handlową wyraźnie wskazującą administracyjny kod referencyjny (ARC) w przypadku eAD
» papierowy formularz W8 dla produktów energetycznych
» kopię zgłoszenia celnego na granicy z UE.

Na granicy z UE
Jeżeli transport odbywa się na podstawie Wspólnej Procedury Tranzytowej, kierowca musi przedstawić T1 unijnym władzom celnym zgodnie z procedurami UE. Natomiast, jeżeli przewóz odbywa się na podstawie konwencji TIR lub ATA, kierowca musi przedstawić karnet TIR lub ATA i upewnić się, że jest on ostemplowany przez władze celne UE zgodnie z procedurami unijnymi.

Za granicą UE
Jeżeli przewóz odbywa się na podstawie konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej, kierowca musi przedstawić T1 w urzędzie celnym przeznaczenia lub u upoważnionego odbiorcy, gdzie procedura tranzytowa zostanie zamknięta. Towary będą wówczas podlegać unijnym procedurom importowym.
Jeżeli transport odbywa się na podstawie konwencji TIR, kierowca musi upewnić się, że karnet jest ostemplowany przez władze celne UE i przedstawić go w docelowym  urzędzie celnym.
W przypadku zastosowania konwencji ATA, kierowca powinien przekazać karnet ATA odbiorcy towarów w momencie ich dostarczenia.


 

Przewóz towarów z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii

Przed opuszczeniem UE
Odbierając towar kierowca musi otrzymać wszystkie odpowiednie dokumenty celne, jak również potwierdzenie, że przedsiębiorca zakończył unijne procedury eksportowe.

Kierowca musi również potwierdzić u eksportera, że wymogi importowe w Wielkiej Brytanii zostały spełnione.

Kierowca powinien posiadać dowód zgłoszenia celnego dla każdej przesyłki (w UE i w Wielkiej Brytanii) w postaci:
» jednego lub kilku numerów MRN, które mogą być określane jako brytyjski numer wejścia, lub
» brytyjskiego numeru EORI importera
» unijnej deklaracji eksportowej.

Kierowca musi posiadać dodatkowe MRN dla towarów kontrolowanych w ramach przejściowych procedur uproszczonych.
Szczegóły tutaj.

Przewożąc towar do Wielkiej Brytanii będzie można zastosować jedną z następujących procedur:
- Wspólną Procedurę Tranzytową T1/T2, w przypadku której kierowca musi uzyskać od przedsiębiorcy tranzytowy dokument towarzyszący (TAD) i upewnić się, że towary zostały zwolnione do procedury tranzytowej,
- procedurę TIR, w przypadku której pojazd przewożący towary musi posiadać świadectwo dopuszczenia pojazdu drogowego do transportu towarów pod zamknięciem celnym, a kierowca musi posiadać papierowy karnet TIR,
- procedurę ATA służącej do czasowego wywozu towarów, gdzie kierowca musi posiadać karnet ATA.

Transport wyrobów akcyzowych do Wielkiej Brytanii
Jeśli towary mają trafić do magazynu akcyzowego w Wielkiej Brytanii, kierowca będzie musiał upewnić się przed opuszczeniem portu, że posiada kopię dokumentu eAD lub dokumentację handlową, w której jest określony kod towaru ARC.

Jednak w przypadku, gdy importer zastosuje uproszczoną procedurę celną (np. TSP), która pozwala na opóźnienie przybycia towarów, utworzenie dokumentu eAD również odbędzie się później – dopiero w momencie przybycia towarów. W takim przypadku kierowca musi przed wyjazdem z portu upewnić się, że posiada kopię uprzednio złożonego zgłoszenia celnego, które zawiera szczegółowe informacje na temat gwarancji dot. podatku akcyzowego. Jeżeli do końca następnego dnia roboczego po imporcie towary nadal są w trasie do miejsca rozładunku, importer (lub jego przedstawiciel) powinien dostarczyć kierowcy kopię dokumentu eAD lub ARC w celu sformalizowania wymogów dotyczących przemieszczania wyrobów akcyzowych.

Na granicy UE
Kierowca musi przestrzegać unijnych procedur wyjazdu.
Jeżeli przewóz odbywa się na podstawie konwencji TIR lub ATA, kierowca musi przedstawić karnet TIR lub ATA i upewnić się, że jest on ostemplowany przez unijne władze celne zgodnie z procedurami UE.
W ramach procedury wjazdu do Wielkiej Brytanii władze celne Zjednoczonego Królestwa nie będą rutynowo zatrzymywać wszystkich pojazdów w drodze do Wielkiej Brytanii w celu sprawdzenia, czy posiadają odpowiednią dokumentację celną. Jednak funkcjonariusze brytyjskiej straży granicznej będą, podobnie jak teraz, dokonywać kontroli wyrywkowo. Pojazdy będą typowane do kontroli na podstawie analizy ryzyka. W takim przypadku kierowca zostanie poproszony o zjechanie za linię i przedstawienie numeru EORI oraz MRN dla każdej przesyłki.
Jeśli towary wracają do Wielkiej Brytanii na podstawie karnetu ATA, a ostatnia pieczęć została na nim umieszczona przez brytyjskie służby graniczne, będzie to koniec procedury ATA.

Po przekroczeniu granicy Wielkiej Brytanii
Po przekroczeniu granicy kierowca wyrusza z portu lub terminalu, tak jak dziś. Jeżeli transport odbywa się na podstawie Wspólnej Procedury Tranzytowej (CTC), kierowca musi przedstawić tranzytowy dokument towarzyszący TAD w urzędzie przeznaczenia lub upoważnionemu odbiorcy, w celu zamknięcia procedury tranzytowej. Od tej chwili towary będą podlegać procedurom importowym w Wielkiej Brytanii. Posiadany numer MRN i EORI importera pozwolą na natychmiastową odprawę towarów.
Jeżeli transport odbywa się zgodnie z konwencją TIR, kierowca musi przedstawić karnet TIR w docelowym urzędzie celnym. Do obowiązku kierowcy należy upewnienie się, że karnet TIR jest ostemplowany zarówno przez brytyjskie służby graniczne - gdy towary opuszczą obszar celny UE, jak również przez funkcjonariusza w urzędzie celnym przeznaczenia.
Jeżeli przewóz odbywa się zgodnie z konwencją ATA, kierowca powinien przekazać karnet ATA odbiorcy towarów w momencie ich dostarczenia.

Szczegółowe informacje na temat brytyjskich i innych urzędów wyjścia i przeznaczenia można znaleźć na stronie Komisji Europejskiej.

 

Francuski system elektroniczny SMART BORDER
Francja jest krajem, którego zewnętrzna granica unijna będzie stanowiła bardzo ważny element granicy z Wielką Brytanią. Strona francuska intensywnie przygotowuje się do nowej sytuacji, która nastąpi z dniem wejścia w życie Brexitu, opracowany został nowy system elektroniczny „Smart Border”:
• obejmuje on 8 portów wzdłuż kanału La Manche oraz Eurotunel;

SEKCJA

SEKCJA

• proces przekraczania granicy oparty jest na zasadzie wyprzedzającego przygotowania formalności związanych z przekroczeniem granicy;
• przewoźnicy, operatorzy są zobowiązani do skompletowania i przygotowania wszystkich dokumentów PRZED przyjazdem na granicę;
• dla uproszczenia, ułatwienia i przyspieszenia kontroli dokumentów udostępniona jest aplikacja „Koperta Logistyczna”, która pozwala na scalenie zgłoszenia celnego wraz z  towarzyszącymi dokumentami (np. świadectwa fitosanitarne, weterynaryjne) pod jeden kod kreskowy.

W celu zapoznania się z działaniem aplikacji, udostępniona została strona testowa https://testpro.douane.gouv.fr/enveloppe/fr/enveloppe
 

Wstępna weryfikacja dokumentów dokonywana jest w momencie wjazdu na terminal i zakupu biletu. Transporty, które nie mają kompletnych i poprawnych dokumentów lub nie mają rezerwacji (biletu) na prom, nie będą wpuszczane na terminal.

Na terminalu (zarówno po stronie francuskiej przy eksporcie z UE, jak i brytyjskiej przy eksporcie z Wlk. Brytanii) nastąpi automatyczne sczytanie i scalenie kodu kreskowego z „Koperty Logistycznej” (do której spakowane są wszystkie elektroniczne dokumenty)  z numerem rejestracyjnym pojazdu.

W czasie podróży dokonywana jest kolejna weryfikacja zgłoszenia pod kątem selekcji do ewentualnej  dalszej kontroli.

Lista standardowych pytań dla kierowcy, ułatwiających podjęcie decyzji odnośnie dalszego postępowania:
 

SEKCJA

SEKCJA
Kierowca zostanie powiadomiony, czy po zjeździe z promu / wyjeździe z tunelu ma się kierować na przejście zielone, czy na przejście pomarańczowe (do dalszej kontroli). Przewoźnicy, którzy będą korzystali z karnetów TIR, będą ZAWSZE kierowani na linię pomarańczową w celu dokonania formalności w urzędzie celnym.

UWAGA: transporty towarów podlegających kontrolom fitosanitarnym i weterynaryjnym w imporcie z Wielkiej Brytanii do UE obligatoryjnie będą kierowane na linię pomarańczową w celu dokonania weryfikacji. Firmy muszą się upewnić, czy na przejściu granicznym we Francji (porty), przez które towar będzie wprowadzany na unijny obszar celny, zakres kontroli dla danej grupy towarowej jest dostępny. W porcie w Calais jest pełny zakres kontroli.
  

Holenderski system elektroniczny PORTBASE
Podobne przygotowania do bezumownego Brexitu rozpoczęły inne kraje,  przez które będzie odbywał się ruch do i z Wielkiej Brytanii - jak Belgia i Holandia.

Holandia stworzyła system informatyczny „Portbase”, który obejmie odprawę celną towarów przewożonych na Wyspy Brytyjskie z holenderskich portów po Brexicie. System ma umożliwić uniknięcie zatorów. Będzie on łączył automatycznie sczytywane numery rejestracyjne samochodów wjeżdżających do portu z elektronicznymi zgłoszeniami towarów. Koszt rejestracji na portalu to 499 euro.

Porty belgijskie również przygotowują się do nowej sytuacji po Brexicie. Jednak ich rozwiązania, w przeciwieństwie do portów holenderskich, są bezpłatne. Nowością będzie usługa transportu samych towarów do portów brytyjskich, bez pojazdu, który je przywiózł, co pozwoli zredukować liczbę formalności.

Jednakże wszystkie kraje, z których będzie można dotrzeć promem lub dojechać przez tunel do Wielkiej Brytanii ostrzegają, że mimo zatrudnienia kilkuset dodatkowych funkcjonariuszy służb celnych oraz wprowadzenia narzędzi informatycznych ułatwiających formalności celne, wciąż należy liczyć się z możliwością dużych utrudnień, czy wręcz ograniczeń w dostępie do portów. Policja tych państw została dodatkowo zmobilizowana do utrzymania porządku i zapewnienia bezpieczeństwa kierowcom.

Jesteśmy również informowani, aby dokumenty były prawidłowo przygotowywane, ponieważ ich brak będzie powodował różnego rodzaju problemy. Tym bardziej, że odczuwalny będzie brak parkingów i miejsc postojowych, gdzie kierowcy mogliby czekać na korektę dokumentów.  

Niezależnie od dokonanego wyboru - czy pojazd będzie się przemieszczał do/z Wielkiej Brytanii promem, czy Eurotunelem - kluczowym dla płynnego transportu towarów będzie skompletowanie i przesłanie do odpowiedniego systemu wszystkich niezbędnych dokumentów na minimum 1 godzinę przed przyjazdem na terminal.

Brytyjska administracja zapewnia, że funkcjonariusze celni, którzy będą dokonywali odpraw na granicy brytyjskiej, są dobrze przygotowani na nowe warunki po wejściu w życie bezumownego Brexitu, w tym do wszystkich formalności związanych z karnetami TIR.

Wszystkie kraje graniczne, które są najbardziej zainteresowane nową sytuacją, potwierdzają, że dotychczasowe prace dostosowujące ich działania do przyszłych zmian są zrealizowane i z tego powodu nie przewidują przestojów i większych problemów na przejściach granicznych.
 

Opr. ZMPD/DTR

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD