Najczęściej zadawane pytania (FAQ) dotyczące pre-deklaracji
1. Status mojej deklaracji jest „Nie wysłana / nie przetworzona”. Co powinienem zrobić? - Spróbuj odświeżyć stronę naciskając klawisz F5 lub używając ikony odświeżania znajdującej się w polu przeglądarki obok adresu.
- Jeżeli status nie zmieni się po odświeżeniu strony, skontaktuj się z Działem Wsparcia ds. TIR-EPD pod adresem tirepd@iru.org.
- Jeżeli wysyłasz EPD na Białoruś, a przesyłka zawiera dużą liczbę pozycji towarowych, a także dużą ilość załączonych dokumentów (maksymalna liczba załączonych dokumentów to 10), może się okazać, że cała wiadomość jest zbyt ciężka dla systemu celnego.
Dlatego prosimy załączyć część dokumentów na poziomie pozycji towarowych.
2. Status mojej deklaracji jest: „Wysłana - czekaj na odpowiedź” i nic się nie zmienia przez ok. 30 min. Co powinienem zrobić? - Spróbuj odświeżyć stronę naciskając klawisz F5 lub używając ikony odświeżania znajdującej się w polu przeglądarki obok adresu.
- Jeśli nie otrzymasz numeru MRN w ciągu 30 min. i nic się nie zdarzy po odświeżeniu strony, spróbuj ponownie wysłać EPD.
- Jeżeli status pre-deklaracji nie zmieni się po odświeżeniu strony i po ponownym wysłaniu EPD, skontaktuj się z Działem Wsparcia ds. TIR-EPD pod adresem tirepd@iru.org.
3. Musiałem poprawić informacje w EPD wysłane do Estonii. Po ponownym wysłaniu nie otrzymałem odpowiedzi z cła. Z jakiego powodu?Estoński system przyznaje tylko jeden MRN dla jednego numeru karnetu TIR. Dlatego wyjątkowo dla Estonii powinieneś zrobić poprawki w EPD, która już była wysłana. Aby zmienić wysłaną EPD naciśnij klawisz „Popraw” z rozwijającej się listy w menu „Akcje” w wierszu odpowiadającym tej EPD.
4. Podczas wypełniania informacji dotyczącej numeru i ważności karnetu pojawiła się informacja o błędzie. Co mogło być tego przyczyną? - Może wprowadziłeś zły numer karnetu. Prosimy o sprawdzenie numeru karnetu i ponowną próbę.
- Prosimy o upewnienie się, że żaden inny użytkownik w firmie nie próbuje wprowadzić informacji dot. tego samego karnetu TIR do systemu. System nie akceptuje wprowadzenia danych dot. tego samego karnetu przez 2 różnych użytkowników.
5. Nie widzę poprzednich EPD i komunikatów celnych. Co powinienem zrobić? - Kliknij na przycisk z lewej strony numeru karnetu TIR, żeby zobaczyć historię związaną z żądanym karnetem TIR.
- Aplikacja przechowuje wszystkie stworzone i wysłane w ciągu ostatniego roku przez Ciebie deklaracje TIR. Możesz je znaleźć po numerze karnetu, po kraju do którego była wysłana, po numerze oddziału celnego, gdzie była przedstawiona, po numerze rejestracyjnym samochodu, po numerze referencyjnym pre-deklaracji, według żądanego przedziału dat.
- Jeżeli wyślesz więcej niż pięć wersji EPD do tego samego numeru karnetu, aplikacja wyświetli tylko pięć ostatnich. Jednak po otrzymaniu odpowiedzi z cła do którejkolwiek wersji, będzie to widoczne w historii wiadomości.
- Skontaktuj się z Działem Wsparcia ds. TIR-EPD pod adresem tirepd@iru.org
6. Moja EPD została odrzucona. Jaka jest tego przyczyna?W przypadku odrzucenia EPD, wejdź w historię wiadomości (ikona koperty) i kliknij na aktywny link z nazwą urzędu celnego. Następnie kliknij na Widok XML, aby podejrzeć powód odrzucenia.
Jeżeli otrzymasz jedną z następujących wiadomości :
- Kod towaru jest nieważny: prosimy sprawdzić kody TARIC i TN VED. Przypominamy, że jeżeli wysyłasz EPD do Bułgarii lub Niemiec, kod TARIC musi zawierać 8 znaków. Jeżeli nie jesteś pewien wybranego kodu , prosimy użyj ikony lornetki do kodów TARIC/TN VED i wybierz kod zaznaczony niebieskim linkiem.
- Nieważny numer EORI: jeden ze wskazanych numerów EORI (Państwa firmy/ nadawcy/odbiorcy) jest nieważny. Żeby sprawdzić ważność numeru EORI kliknij na ikonę lupy obok pola EORI.
- Błędny urząd celny: wybrany urząd celny nie jest przeznaczony do tego typu operacji transportowych. Spróbuj wybrać inny urząd celny.
- System celny przetworzył już pre-deklarację dla tego karnetu TIR, która był przesłana wcześniej. Nie ma potrzeby wysyłania innej EPD.
- Czas na przedstawienie towarów w urzędzie celnym wygasł. Jeśli masz zamiar przedstawić ten transport cłu, wyślij EPD ponownie.
7. Nie mogę znaleźć odpowiedniego urzędu celnego na rozwijającej się liście, co powinienem zrobić?Jeżeli nie jesteś pewien nazwy urzędu celnego, spróbuj znaleźć go po kodzie. W przypadku, gdy nie ma go na liście skontaktuj się z IRU pod adresem tirepd@iru.org. Polecimy Ci urząd celny z listy lub jeśli będzie to niezbędne zaktualizujemy listę urzędów celnych.
8. Funkcjonariusz celny mówi, że nie widzi mojej EPD w systemie celnym. - Proszę sprawdzić w aplikacji czy status EPD jest „Potwierdzony - udaj się do OC”.
- Proszę sprawdzić alerty w aplikacji, aby przekonać się, czy nie występują jakieś problemy techniczne w systemach celnych różnych krajów lub skontaktuj się z ZMPD lub z IRU drogą mailową (tirepd@iru.org), aby uzyskać wszystkie niezbędne szczegóły.
- Jeżeli nie ma powodu, a okazało się, że kierowca został wysłany do brokera, poproś kierowcę, aby zachował paragon za usługi i po powrocie złóż w Zrzeszeniu raport ze zdarzenia. Sprawa będzie zbadana przez IRU i Zrzeszenie.
9. Funkcjonariusz celny odmawia przyjęcia pre-deklaracji i wysyła kierowcę do brokera. - Poproś kierowcę, aby uzyskał powód odrzucenia od funkcjonariusza celnego.
- Jeżeli powód odrzucenia jest jasny np. niewystarczający opis towarów, zrób niezbędne zmiany w EPD i wyślij ją ponownie.
- Jeżeli powód odrzucenia nie jest jasny, nalegaj na wezwanie kierownika zmiany w urzędzie celnym.
- Jeżeli nie było możliwości rozwiązania problemu podczas przebywania kierowca na przejściu granicznym i musiał on skorzystać z usług brokera, poproś, aby zachował paragon za usługi i po powrocie złóż w Zrzeszeniu raport ze zdarzenia. Sprawa będzie zbadana przez IRU i Zrzeszenie.
10. Funkcjonariusz celny w Estonii mówi, że dane dot. „Świadectwa uznania pojazdu” muszą być uzupełnione.Uzgodniono pomiędzy cłem estońskim a IRU, że dopóki te informacje nie są obowiązkowe w Unii Europejskiej, funkcjonariusz celny zgodzi się, aby pole to pozostało puste i będzie kontynuował przetwarzanie EPD.
11. Przy wypełnianiu EPD dla Białorusi wymagane jest wskazanie całkowitego kosztu towaru, ale dane te nie są wskazane w dokumentach przewozowych.Białoruskie władze celne wymagają podania łącznego kosztu wszystkich przesyłek wwożonych na terytorium Białorusi, nawet jeśli koszt pozycji towaru jest wyrażony w różnych walutach, a suma całkowita nie jest wskazana w dokumentach przewozowych.
W takich przypadkach aplikacja TIR-EPD poprosi użytkownika o wybranie głównej waluty i podanie kursu dla niej. Po wprowadzeniu danych aplikacja zsumuje różne waluty i przedstawi łączny koszt w walucie wybranej przez użytkownika.
Na przykład kwota na fakturach w różnych walutach wynosi: 34 000 EUR oraz 25 000 USD.
Załóżmy, że użytkownik decyduje się na wybór EUR jako głównej waluty dla sumy końcowej, a następnie wskazuje kurs: 1 EUR = 1,370 USD. Aplikacja automatycznie wylicza całkowitą sumę - w tym przypadku będzie to 52 248,18 EUR.
12. Czy mogę wpisać datę dokumentu przewozowego, która przypada w przyszłości?Tak, można wskazać przyszłą datę załączonego dokumentu (data bieżąca plus 1 miesiąc) w przypadkach, gdy użytkownik chce przygotować i/lub wysłać pre-deklarację z wyprzedzeniem, np. CMR jest już gotowy.
*****