INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
System TIR
Międzynarodowy tranzyt celny, którego funkcjonowanie oparte jest na przepisach Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (Konwencja TIR), sporządzonej w Genewie dnia 14.11.1975. Jest to jedyny uniwersalny system umożliwiający przemieszczanie ładunków pod zamknięciem celnym w pojazdach lub kontenerach oznakowanych biało-niebieską tablicą TIR. Podstawowym dokumentem jest karnet TIR, który spełnia podwójną rolę dokumentu gwarancyjnego i celnego.
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Konwencja TIR | pobierz PDF |
Prace nad stworzeniem systemu TIR rozpoczęły się zaraz po II wojnie światowej pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (UNECE). Pierwsze porozumienie zostało zawarte w 1949 roku między kilkoma państwami europejskimi. Sukces tego ograniczonego programu doprowadził do negocjacji nad Konwencją TIR, która została przyjęta w 1959 roku przez Komitet Transportu Wewnętrznego UNECE, a w życie weszła w roku 1960. Ta pierwsza Konwencja została poprawiona w 1975 roku. Poprawka miała na celu uwzględnienie praktycznego doświadczenia w funkcjonowaniu systemu, wprowadzenie technicznych wytycznych oraz zmianę wymogów celnych i transportowych. Polska jest Umawiającą się Stroną Konwencji TIR od roku 1959.
Przepisy zawarte w Konwencji TIR odnoszą się wyłącznie do drogowego transportu towarów w ruchu międzynarodowym, tzn. musi być przekroczona granica celna. Państwa Unii Europejskiej stanowią jeden obszar celny i przewóz towarów pod osłoną karnetów TIR pomiędzy dwoma krajami unijnymi jest niemożliwy do realizacji.
Naczelną zasadą Konwencji TIR jest ułatwienie i uproszczenie międzynarodowego transportu towarów. Oznacza to, że w przejściowych czyli granicznych urzędach celnych nie są pobierane przez władze celne żadne dodatkowe zabezpieczenia czy gwarancje na poczet ewentualnych należności celno - podatkowych pojawiających się przy wprowadzaniu towaru na dany obszar celny. Takim zabezpieczeniem jest wyłącznie karnet TIR. Ponadto zasadą jest, że zamknięcia celne nałożone w wyjściowym urzędzie celnym, akceptowane są przez władze celne kolejnych krajów, a więc pojazd drogowy przejeżdża przez przejściowe (graniczne) urzędy w zasadzie bez kontroli ładunku. Oczywiście władze celne każdego państwa tranzytowego zawsze mają prawo dokonać kontroli towaru i jest to zgodne z przepisami Konwencji TIR (art. 5 i 23).
Przewozy w ramach procedury TIR mogą być realizowane w następujących przypadkach:
Konwencja TIR jest jednym z najbardziej efektywnych międzynarodowych instrumentów przygotowanych pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych. Obecnie 77 stron przystąpiło do umowy, włączając w to Unię Europejską, z czego operacje TIR można realizować w 65 krajach. Umowa ta obejmuje całą Europę, a także Afrykę Północną oraz Bliski i Środkowy Wschód. Kraje azjatyckie zostały poinformowane o udogodnieniach jakie niesie ze sobą ten globalny system celny, a ich zainteresowanie wskazuje na możliwość przystąpienia do Konwencji TIR w niezbyt odległej przyszłości. Także Stany Zjednoczone Ameryki i Kanada są obecnie stronami umowy oraz w Ameryce Południowej Chile i Urugwaj.
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Podręcznik dla Posiadaczy karnetów TIR | pobierz PDF |
Karnet TIR
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Regulamin używania karnetów TIR | pobierz PDF |
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Wzór świadectwa uznania pojazdu drogowego | pobierz PDF |
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Oświadczenie Posiadacza o utracie karnetu TIR | pobierz PDF |
Kontakt
Formularze do pobrania
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Formularz oświadczenia Posiadacza o utracie karnetu TIR | pobierz PDF |
2 | Formularz zgłoszeniowy o dostęp do aplikacji IRU TIR-EPD | pobierz PDF |
3 | Zamówienie na karnety TIR - przesyłka kurierska | pobierz PDF |
4 | Zamówienie na karnety TIR - odbiór osobisty | pobierz PDF |
Kradzieże ładunków w Rosji
TIR-EPD
EORI
Partner strategiczny ZMPD
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.