Pełna treść dostępna tylko dla zalogowanych członków ZMPD Jeśli jesteś naszym członkiem i nie pamiętasz loginu i/lub hasła napisz na adres login.portal@zmpd.pl
Nasz portal korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczek) zgodnie z Regulaminem portalu. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce
Skradziony ładunek traktowany jest jako usunięty spod dozoru celnego i wprowadzony do obrotu z pominięciem władz celnych. Dlatego też kradzież ładunku, dokonana w trakcie wykonywania operacji transportowej pod osłoną karnetu TIR, nie zwalnia przewoźnika od zapłacenia cła i podatku za utracony towar.
Minimalizacja konsekwencji finansowych
Zdaniem IRU najlepszym sposobem na zminimalizowanie konsekwencji finansowych dla przewoźników jest:
unikanie niebezpiecznych zdarzeń podczas wykonywania operacji transportowej poprzez zachowanie maksymalnych środków ostrożności, określonych w Instrukcji IRU "Środki zapobiegawcze, jakie muszą być wdrożone przez każdego posiadacza karnetów TIR w celu przeciwdziałania zorganizowanej przestępczości",
zapewnienie stabilności finansowej poprzez ubezpieczanie przewożonych ładunków w tym, jeżeli to możliwe, ewentualnych należności celnych i podatkowych,
przestrzeganie "Minimalnych procedur jakie są do spełnienia w przypadku kradzieży" (Podręcznik dla Posiadaczy Karnetów TIR Rozdział 11).
Kluczowe wymagania to:
stosowanie środków zapobiegawczych, wykazanie czujności i ostrożności przez przedsiębiorstwo transportowe i kierowcę przez cały czas trwania operacji transportowej,
natychmiastowe zgłoszenie faktu kradzieży do właściwych władz (policja, władze celne, inne) oraz nie później niż do 7 dni od zdarzenia do Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i ubezpieczyciela ładunku,
terminowe uregulowanie należnego cła i podatku oraz wystąpienie do Zrzeszenia z wnioskiem o zwrot zapłaconych kwot oraz dostarczenie wszystkich niezbędnych dokumentów w nieprzekraczalnym terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji płatniczej z urzędu celnego. Decyzję o zwrocie podejmuje Ubezpieczyciel Międzynarodowy.
Ważne aspekty, o których warto pamiętać:
Szybkie wykrycie kradzieży. Należy pamiętać, że kradzieże ładunku najczęściej mają miejsce podczas postojów. Dlatego też kierowcy powinni, kiedy tylko jest to możliwe, zatrzymywać się na parkingach strzeżonych i sprawdzać zamknięcia celne, linki zabezpieczające i plandeki po każdym postoju.
Niezwłoczne zgłoszenie kradzieży na policję i uzyskanie raportu policyjnego w tej sprawie.
Niezwłoczne zgłoszenie faktu kradzieży do najbliższego urzędu celnego, gdzie władze celne powinny wypełnić protokół zajścia w karnecie TIR (ostatnia strona "Proces-verbal de constat").
Współpraca ze zrzeszeniem. Przewoźnik powinien niezwłocznie (w ciągu 7 dni od zdarzenia) powiadomić ZMPD o okolicznościach kradzieży i dostarczyć pełną dokumentację związaną z tym zdarzeniem.
Zabezpieczenie dostarczenia pozostałego (ocalałego) ładunku do docelowego urzędu celnego. W przypadku kradzieży części ładunku, kierowca powinien upewnić się, że władze celne nałożą nowe zamknięcia na pozostały ładunek, a następnie bezpiecznie dostarczyć go do docelowego urzędu celnego.
Współpraca z władzami celnymi.
Partner strategiczny ZMPD
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.