Jak skorzystać z procedury T1/T2 w ZMPD?
Uwzględniając potrzeby naszych przewoźników Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce zadecydowało o przystąpieniu do systemu T1/T2.
Od marca 2019 r. Zrzeszenie pełni rolę głównego zobowiązanego w tym tranzycie i w tym zakresie nie ogranicza swojej roli tylko do tranzytów otwieranych w Polsce, ale we współpracy z partnerem proponuje swoim klientom takie możliwości we wszystkich państwach konwencji WPT. Ma to znaczenie z punktu widzenia tzw. operacji cross-trade, których liderem w Europie są polscy przewoźnicy. A zatem, po Brexicie nasz klient przewożąc towar np. z Francji do Wielkiej Brytanii usługę tranzytową T2 może zrealizować z ZMPD.
To duże ułatwienie i kompleksowe zabezpieczenie potrzeb polskiego przewoźnika, który będzie miał pewność, że niezależnie od kierunków transportowych nie musi się już martwić sprawą tranzytu i poszukiwać agencji celnych w poszczególnych krajach.
Aby zostać klientem ZMPD konieczne będzie podpisanie stosowanej umowy. Jednak przed przystąpieniem do współpracy i podpisaniem umowy, konieczne jest przeprowadzenie analizy i oceny stanu ekonomiczno-finansowego klienta.
W związku z tym, klient jest proszony o wypełnienie formularza Due Diligence w formacie Excel i odesłanie go do ZMPD drogą mailową. Na jego podstawie zostanie dokonana wspomniana powyżej analiza.
Po dokonaniu oceny ekonomiczno-finansowej i uzyskaniu pozytywnej opinii, nastąpi podpisanie umowy na świadczenie usług związanych z procedura. Od tej chwili ZMPD rozpoczyna współpracę z daną firmą.
Zgłoszenie T1/T2 można zamówić w ZMPD wysyłając dokumenty dot. transportu na e-mail:
transit24@zmpd.pl.
W treści e-maila skierowanego do ZMPD należy podać:
- Indywidualny Numer Klienta - w temacie wiadomości,
- numery rejestracyjne pojazdu (oraz nazwę podwykonawcy, jeśli występuje),
- urząd wyjścia/otwarcia deklaracji (kraj, nazwa lub kod),
- urząd tranzytowy/przekroczenia granicy (jeśli występuje – nazwa lub kod),
- urząd zamknięcia/odprawy (kraj, nazwa lub kod),
- trasę przejazdu (wszystkie kraje),
- numery oraz liczbę zamknięć celnych, o ile takie występują.
Po sporządzeniu zgłoszenia tranzytowego uzyskany od władz celnych nr LRN wysyłany jest do zlecającego lub na jego życzenie – SMS-em bezpośrednio do kierowcy.
Kierowca musi jedynie w trakcie odprawy celenj podać numer LRN funkcjonariuszowi urzędu celnego wyjścia.
Dokumenty potrzebne do sporządzenia T1/T2:
- CMR,
- faktura handlowa lub faktura pro forma,
- specyfikacja lub packing list,
- odprawa eksportowa (EX),
- świadectwo weterynaryjne, sanitarne, fitosanitarne lub inne, jeżeli są wymagane,
- świadectwo pochodzenia towaru, jeżeli było wystawione.