INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce ponownie zwraca uwagę na problem, z jakim mogą spotkać się przewoźnicy wykonujący przewozy towarów na Ukrainę. W 2009 r. odnotowaliśmy szereg przypadków ostemplowania karnetów TIR fałszywymi pieczęciami celnymi. Najczęściej dzieje się tak, gdy kierowca nie zgłosi się do właściwego urzędu celnego, wskazanego w dokumentach transportowych, a otrzymuje (głównie telefonicznie) inne instrukcje dotyczące miejsca, gdzie ma się zgłosić z pojazdem i towarem. Przypominamy, iż takie działanie jest niedopuszczalne, ponieważ firma transportowa ma obowiązek przedstawienia pojazdu wraz z towarem we wskazanym docelowym urzędzie celnym, gdzie procedura TIR zostanie zamknięta.
Może również zaistnieć sytuacja, kiedy tuż przed wjazdem na terminal celny zgłosi się do kierowcy broker lub "celnik", którzy oferują szybkie załatwienie formalności. W takim przypadku, kiedy pojazd nie wjedzie na terminal celny i nie otrzyma potwierdzenia wjazdu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zastosowane pieczątki będą fałszywe.
Ponadto, po przeprowadzeniu w ZMPD analizy zwróconych karnetów TIR, które zostały ostemplowane fałszywymi pieczęciami, zwróciliśmy uwagę na pewien powtarzający się, charakterystyczny element: grzbiety (suszki) karnetów wypełnione są bardzo wyraźnymi, wręcz drukowanymi literami. Normalnie rosyjskie ręczne pismo jest pochyłe, przeważnie w prawo. Tak wykaligrafowane suszki powinny wzbudzić podejrzenie u kierowcy. Zalecamy, aby kontrolowali oni bardzo uważnie odprawione karnety i w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń niezwłocznie udali się do urzędu celnego i spróbowali wyjaśnić sprawę na miejscu.
Przedstawiamy poniżej przykład takiej fałszywej suszki:
Zabezpieczeniem przed przejęciem towaru przez zorganizowane grupy przestępcze, działające na terenie Ukrainy, jest ścisłe przestrzeganie przepisów i procedur. Łamanie ich może spowodować nieprawidłowość w procedurze TIR, skutkującą reklamacją skierowaną do przewoźnika, a co za tym idzie, koniecznością zapłaty cła i podatku za niedostarczony do docelowego urzędu celnego ładunek. Prosimy o szczególną uwagę podczas realizacji transportów na Ukrainę. KOMUNIKAT ZMPD nr 21 z dnia 1.03.2010 Opracowanie: ZMPD/DTIR/AR |
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.