ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

TIR
2025-08-28

Uwaga: Implementacja ICS2 przez kraje UE



SEKCJA

Zgodnie z założeniami, 1 września 2025 r. nastąpi wdrożenie w Unii Europejskiej Systemu Kontroli Importu 2 dla transportu drogowego (ICS2 R3). 


Od tego dnia, zgłoszenia ENS (bezpieczeństwa i ochrony) dla towarów wwożonych do UE transportem drogowym będą musiały być składane za pośrednictwem systemu ICS2, chyba że państwo członkowskie wjazdu otrzymało od Komisji Europejskiej pozwolenie na przesunięcie terminu wdrożenia.

Jak informowaliśmy w poprzednich komunikatach, Polska otrzymała zgodę na przesunięcie wdrożenia systemów ICS2 Faza 3 (krok 3) oraz NCTS Faza 6 najpóźniej do 31 maja 2026 r.

Oznacza to, że w Polsce przewoźnicy drogowi, którzy od 1 września 2025 r. nie zdążą przyłączyć się do systemu ICS2, będą mogli nadal składać przywozowe deklaracje skrócone (PDS) na dotychczasowych zasadach – do systemu AIS/ICS.

Niestety, sytuacja w innych krajach UE jest bardzo skomplikowana. Termin składania wniosków do Komisji Europejskiej o przesunięcie wdrożenia ICS2 upłynął 25 sierpnia 2025 r. Nie wszystkie kraje zawnioskowały o przesunięcie.

Załączona tabela przedstawia stan implementacji/przesunięcia ICS2 w poszczególnych krajach. 

Praktyczne konsekwencje tej sytuacji:
  • To, czy przewoźnik drogowy będzie musiał złożyć deklarację ENS w systemie ICS2 czy też nie, zależy od statusu państwa członkowskiego wjazdu do UE. W przypadku, gdy państwo członkowskie wprowadzenia wdrożyło system ICS2, deklaracja ENS będzie musiała zostać złożona w ICS2, nawet jeśli państwo członkowskie przeznaczenia lub państwo członkowskie, które nadano numer EORI temu przewoźnikowi, otrzymały odstępstwo umożliwiające przedłużenie okresu wdrożenia.
  • Niektóre państwa członkowskie, którym nie przyznano przedłużenia okresu wdrożenia, podjęły działania krajowe mające na celu uniknięcie składania deklaracji przez przewoźników drogowych za pośrednictwem ICS2. Inne państwa członkowskie rozważają, aby wszystkie towary przywożone do UE w ramach transportu intermodalnego lub kombinowanego, obejmującego odcinek morski i drogowy, były uznawane za towary przewożone drogą morską, co przerzuca obowiązek składania deklaracji ICS2 na przewoźnika morskiego.
  • Komisja Europejska nie ogłosiła jeszcze okresu karencji w egzekwowaniu przepisów, które wchodzą w życie 1 września 2025 r. Zatem nie można zakładać, że taki okres zostanie wprowadzony. Każda firma transportu drogowego, która nie zastosuje się do wymogów ICS2, w przypadku gdy ICS2 jest wymagany, ryzykuje nałożeniem kar.

ZMPD rekomenduje przewoźnikom zapoznanie się z informacją nt. wdrożenia ICS2 w poszczególnych krajach UE i zastosowania do nowych wymogów. 

 
SEKCJA
SEKCJA


Opr. ZMPD/DTR/JPO

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD